W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania w naszej Polityce Prywatności. Czy zgadzają się Państwo na używanie plików cookies?

Zgadzam się        Nie zgadzam się

hidden
Mama wraca do pracy na nowych warunkach

Czy wiesz że...

W ramach programu Well-being nasi pracownicy regularnie uprawiają różne aktywności fizyczne, poszerzają wiedzę na temat prawidłowego żywienia i zdrowego stylu życia.

Mama wraca do pracy na nowych warunkach

W tym roku wchodzą w życie nowe przepisy prawne, regulujące sytuację kobiet wracających do pracy po urodzeniu dziecka. Jak się jednak okazuje, Polki niechętnie będą korzystać z nowych benefitów.

Warszawa, 4 lipca 2013 r. – Znane są już wyniki tegorocznego badania postaw i opinii mam, zrealizowanego na zlecenie marki Bebilon w ramach akcji „Mama wraca do pracy”. Przeprowadzona w pierwszej połowie roku ankieta miała na celu między innymi sprawdzenie, czy mamy są świadome nadchodzących zmian w prawie i czy zamierzają z nich skorzystać. W badaniu wzięło udział ponad 22 000 mam i kobiet w ciąży, a wyniki opracował dom badawczy Millward Brown. Unikalnym elementem tegorocznej ankiety jest głos partnerów - po raz pierwszy bowiem o opinie związane z rodzicielstwem zapytano także ojców.

Mama wraca do pracy na nowych warunkach

Zmiany w prawie, które weszły w życie 17 czerwca 2013 roku znacząco zmieniają możliwości opieki rodziców nad dzieckiem w pierwszych miesiącach życia. Nowe przepisy pozwalają mamie spędzić z dzieckiem nawet rok w domu – na ten czas składa się 20 tygodni urlopu macierzyńskiego, 6 tygodni dodatkowego urlopu macierzyńskiego i 26 tygodni urlopu rodzicielskiego. Jak jednak wskazują wyniki ankiety „Mama wraca do pracy”, tylko co trzecia mama (30%) planuje skorzystać z dłuższego urlopu – ponad połowa (52%) rezygnuje z tej możliwości, a niemal co piąta (18%) nie podjęła jeszcze decyzji w tej sprawie. Proporcje w grupie kobiet w ciąży są nieco inne – ponad połowa przyszłych mam (56%) chce skorzystać z dłuższego urlopu, co piąta (20%) zdecydowanie wyklucza tę możliwość, a niemal co czwarta (25%) jeszcze nie podjęła decyzji. Jako kluczowy negatywny skutek dłuższego urlopu obie grupy ankietowanych kobiet wymieniają większą trudność w uzyskaniu umowy o pracę (22% mam i 18% kobiet w ciąży) i trudniejszy powrót do pracy po roku spędzonym z dzieckiem (18% mam i tyle samo kobiet w ciąży).

Poza większą ilością czasu spędzonego z dzieckiem zmiany mają także umożliwić tatusiom włączenie się w opiekę nad dzieckiem. Jednak, jak pokazują wyniki badania „Mama wraca do pracy” – Polki niechętnie będą z nich korzystać: aż 59% ankietowanych kobiet w ciąży zadeklarowało, że nie podzieli się urlopem z tatą dziecka. Tylko 4% ankietowanych mam zamierza skorzystać z takiej możliwości.

„Przyczyną takiej decyzji nie jest nieznajomość prawa (przepis zna ok. 90% respondentów), a raczej troska o ekonomiczną sytuację rodziny– pójście taty na urlop rodzicielski obniża domowy dochód, co jest tym bardziej istotne, że mężczyźni w większości przypadków nadal zarabiają więcej. Takie podejście mam to również wina stereotypów, które niestety ciągle pokutują – «naturalną» rolą mężczyzny jest przynoszenie do domu pieniędzy, a nie zajmowanie się małym dzieckiem i to jeszcze pod nieobecność mamy! Poza tym nadal zdarza się, że tatusiowie opiekujący się dzieckiem są stygmatyzowani przez rodzinę czy sąsiadów” – komentuje dr Wojciech Kulesza, psycholog społeczny ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Wyniki badania dowodzą, że polityka socjalna większości pracodawców nie uwzględnia deklarowanych, rzeczywistych potrzeb pracujących mam. Ponad 60% ankietowanych mam i kobiet w ciąży wskazało, że zależy im na współfinansowaniu niani lub żłobka, a połowa chciałaby dofinansowania szczepień dziecka. Tymczasem tylko 4% mam i kobiet w ciąży może liczyć na dofinansowanie różnych form opieki nad dzieckiem, a jeszcze mniej (zaledwie 2% kobiet w ciąży i żadna ankietowana mama) może otrzymać wsparcie w zakresie szczepień. Podobnie rozkładają się głosy, jeżeli chodzi o żłobek w miejscu pracy – pozostaje on marzeniem dla ponad połowy ankietowanych mam, możliwość skorzystania z takiego przywileju ma zaledwie 2% mam. Najczęstszym udogodnieniem od pracodawcy dla zatrudnionych w jego firmie rodziców są paczki na święta – ok. 30% ankietowanych takie paczki otrzymuje lub będzie otrzymywać po urodzeniu dziecka (choć życzyłaby sobie tego połowa mam i kobiet w ciąży).

Poza mamami i kobietami w ciąży tegoroczną ankietę wypełniali również tatusiowie, którzy odpowiadali na pytania dotyczące wydłużonego urlopu, zakresu wsparcia jakie dają partnerce oraz korzystania z urlopu ojcowskiego. Panowie są świadomi nadchodzących zmian w prawie (80%) i tego, że przysługują im 2 tygodnie urlopu ojcowskiego (89%). Większość ojców uważa powrót partnerki do pracy po urlopie macierzyńskim za coś naturalnego, a wśród kluczowych motywacji do podjęcia tego kroku widzi kwestię istotnych dla dochodu rodziny zarobków oraz zawodowe ambicje kobiet. Aż 31% ankietowanych mężczyzn zadeklarowało, że będzie zajmować się dzieckiem, gdy partnerka wróci do aktywności zawodowej, ale jednocześnie prawie 70% nie planuje dzielić urlopu rodzicielskiego z mamą swojego dziecka.

„Rola taty w rodzinie zmienia się - ojcowie stają się kimś więcej, niż tylko żywicielem rodziny, dlatego postanowiliśmy w tym roku posłuchać także ich głosu. Uzyskane wyniki dają nam obraz taty, który jest dumny ze swojej partnerki, wspiera ją w jej decyzjach i obowiązkach domowych, ale nadal zapewne z różnych powodów, nie jest gotowy włączyć się w pełni w długoterminową, związaną z urlopem rodzicielskim, opiekę nad maleństwem. Badanie, które prowadzimy już od czterech lat, pomaga nam dokładniej rozumieć wyzwania współczesnego rodzicielstwa i jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby rodziców. Bardzo dziękuję każdej mamie, kobiecie w ciąży i tatusiowi za to, że poświecili czas na wypełnienie ankiety” – mówi Anna Laskowska, Kierownik ds. Nowych Mediów, NUTRICIA Polska.

Z tegorocznego badania wynika także ważny wniosek dotyczący liczby mam powracających do pracy - tylko 1/4 ankietowanych pracujących przed ciążą mam wróciło do pracy. Najważniejszym powodem, dla którego mamy wracają do pracy jest aspekt finansowy – 44% mam właśnie z tego powodu odczuwa radość na myśl o powrocie do życia zawodowego. Badanie wykazało również, że aż 19% ankietowanych mam jest bezrobotna.

Akcja „Mama wraca do pracy” realizowana przez markę Bebilon od 2010 roku powstała po to, by pomóc mamom w rozwiązywaniu problemów związanych z rozpoczęciem na nowo aktywności zawodowej. W tym celu stworzona została internetowa platforma wiedzy www.mamawracadopracy.pl z cennymi poradami ekspertów, artykułami i filmami video, w których specjaliści odpowiadają na pytania nurtujące mamy. Swoimi pozytywnymi doświadczeniami i sprawdzonymi poradami dzielą się także mamy wypowiadające się w video sondach. Akcja „Mama wraca do pracy” jest obecna także w portalu społecznościowym Facebook, gdzie już ponad 160 tys. mam bierze udział w dyskusjach, wymienia się poradami i wzajemnie wspiera.

Bebilon to seria mlek modyfikowanych zaspokajających różnorodne potrzeby żywieniowe niemowląt i dzieci. Dzięki starannie opracowanemu składowi, inspirowanemu mlekiem matki, mleka modyfikowane Bebilon są najczęściej polecane przez lekarzy pediatrów . Więcej informacji o gamie produktów Bebilon znaleźć można na stronie www.bebilon.pl.

NUTRICIA Polska to lider rynku żywności dla dzieci i niemowląt w Polsce. Firma jest częścią Dywizji Żywności dla Dzieci Danone. NUTRICIA specjalizuje się w żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz dla osób dorosłych wymagających specjalistycznego żywienia. NUTRICIA Polska dostarcza produkty żywnościowe dla dzieci we wszystkich kategoriach − od podstawowych i specjalistycznych mlek modyfikowanych (marki Bebiko i Bebilon), po pełną gamę produktów dla niemowląt i małych dzieci (marka BoboVita).

Więcej informacji udzielają:

Karolina Brylska
Biuro prasowe akcji „Mama wraca do pracy”
ALERT MEDIA Communications
tel. (22) 546 11 00
tel. kom: 506 052 096
e-mail: mamawracadopracy@alertmedia.pl

Małgorzata Kołodrub
Kierownik ds. Komunikacji
NUTRICIA Polska Sp. z o. o.
tel. (22) 55 000 50
tel. kom: 604 490 483
e-mail: prasa@nutricia.com.pl

Raport społeczny
Nasze wartości i misja
Nasze wartości i misja